Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



fredag 13 april 2012

Ny Nicke Nyfiken-tårta!

Alice´ kompis, Lucas, vill också ha en Nicke-tårta. Denna gång bestämde jag mej för att testa lite nytt! Fyllningen fick bli favoriterna halllon och choklad, men med en ny chokladmousse. Receptet hittade jag på Bengtssons baksida, som i sin tur hittat det hos Tove =) Bra recept vandrar runt!

Chokladmousse
Receptet räcker till två lager fyllning i en 20-22cm tårta.
4 dl grädde
200 g mörk choklad (bäst med en kakaohalt på 45-60 %, har man mörkare choklad får man ta lite mindre mängd choklad)
2 äggulor
1 dl socker
1 dl mjölk

1. Vispa grädden och ställ i kylskåp.
2. Mät upp chokladen i en värmetålig skål.
3. Vispa ihop äggulor och socker i en värmetålig skål.
4. Koka upp mjölken i en kastrull och häll den över ägguleblandningen under omrörning.
5. Häll sedan över ägg-mjölkblandningen i en annan kastrull, hetta upp medan du vispar noga hela tiden och dra bort från värmen så fort blandningen tjocknat ordentligt - den skall inte koka, bara nästan.
6. Häll den heta äggmjölken över chokladen och blanda tills chokladen smält.
7. Låt chokladblandningen svalna till rumstemperatur och tillsätt sedan den vispade grädden. Låt stå ett tag så den sätter sej.

Den blev jättegod och jag gillar att man hettar upp äggen. Mjölk och äggblandningen blev skummig. Jag gjorde bara halva receptet till ett lager, men hade gärna gjort dubbelt och sparat till morgondagens dessert...

Sen gjorde jag favoriten hallonmousse...

250 g hallon (kokas med ca 1msk socker om de är utländska)
När hallonen svalnat rör i
1 dl snabbmarsan-pulver, och
2 tsk gelatinpulver enl anvisningarna.
Vispa upp
3 dl grädde och ta i slutet i
1,5 dl vaniljyoghurt
Vispa ihop allt sammans!

Vi gick loss på resterna, choklad o hallon är verkligen underbart!


Tårtan spacklades sen med smörkräm och så skar jag ut Nicke i sockerpasta och målade det svarta med Wiltons Decorating Icing. Hade tyvärr ingen bra tyll, så det blev inte så jämnt resultat som jag önskade...
Mall tii Nicke skrev jag ut och klippte isär.


Är nästan lite besviken att vi inte är med på kalaset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar